Štúdium v zahraničí bol vždy môj sen. A užívam si ho naozaj plnými dúškami. Je niekoľko vecí, ktoré ma na univerzite v Španielsku prekvapili – a mnohé z nich v dobrom. Tieto veci sú v zahraničí jednoducho lepšie (podľa mňa)!
Namiesto povinnej dochádzky % z hodnotenia
Veľmi sa mi páči, že namiesto toho, aby bola účasť na prednáškach alebo cvičeniach povinná tu platí, že aktívna participácia tvorí (poväčšinou) 10% konečného hodnotenia. Pozitívna motivácia namiesto negatívnej je podľa mňa vždy lepšia, navyše je to o dôvod navyše prečítať si materiály vopred a zúčastniť sa tak diskusie počas hodín. A veľmi to uľahčuje to, že neúčasť nemusím nijako dokumentovať – veď nie vždy, keď mi je zle, idem k doktorke! Okrem toho nemusím cudzím učiteľom vysvetľovať zdravotné či rodinné dôvody neúčasti.
(A nemusím priznávať, že som len vycestovala na výlet do Lisabonu. Veď aj to je súčasťou štúdia v zahraničí, nie? A celkovo života študenta!)
Najviac sa mi však páči, že práve to, že som aktívna, je odmenené, a je to vyjadrené percentuálne. Už žiadne „teacher’s pet“ ani naopak, žiadne „zasadla si na mňa“. Jednoducho viem, že z 10 cvičení som 7x prišla a na každom jednom som sa ozvala, a to znamená, že týchto 10% získavam. Basta. Férové hodnotenie.

Fotka zo slnečnej Seville. Lebo nič nenaštartuje štúdium v Španielsku tak, ako návšteva tohto nádherného mesta!
Teoretické hodiny využité na prácu študenta
Skupinové projekty sú hrozné. Nikto nerobí poriadne, vždy si to niekto odskáče, je takmer nemožné dohodnúť sa na stretnutí… až kým ti učiteľ ten čas nevytvorí! Vyučujúci anglickej literatúry venuje všetky svoje teoretické hodiny (resp. prednášky) nám!
Sedíme v triede v skupinách s laptopmi a poznámkami a knihami a pripravujeme prezentácie, ktoré budeme prezentovať v podstate celý marec a apríl. Prezentáciu teda pripravujeme priamo v triede a v prípade otázok je učiteľ tam, dostupný.
Myslíš si, že by si to preflákal?
Mojich spolužiakov tento prístup vôbec neprekvapil a musím ti povedať, že mi dá zabrať pripravovať sa na tieto hodiny, pretože oni vždy prídu s kopou nápadov a zdrojov, a myslím, že už o také dva týždne bude naša prezentácia viac-menej hotová! Veľmi sa mi tento prístup páči a prakticky sa o svojej téme (literárna kritika) naučím omnoho viac než kebyže si už pripravený prejav učiteľa jednoducho na prednáška zapíšem. Tomu hovorím povzbudenie k aktívnej účasti. Netreba sa báť, že sa niečo nenaučím len preto, že mi to ten učiteľ priamo nepovie! 🙂
TIP: Tri najdôležitejšie pravidlá pre dobrý time management (Základ, ktorý by mal poznať každý)

No uznaj, Sevilla je nádherná. A aspoň takto nenápadne ti môžem moje fotky ukázať, keďže travel blogy fakt písať dobre neviem.
Namiesto skúšky osobný rozhovor
Z rovnakého predmetu anglickej literatúry nemám žiadnu skúšku. A síce toto samo o sebe je vec, ktorá sa asi páči každému, namiesto testu či ústnej skúšky z obsahu celého predmetu bude moja finálna známka (50% hodnotenia) stáť na osobnom rozhovore.
Z vopred daného zoznamu kníh si máme zvoliť jednu, ktorú budeme počas celého semestra študovať doma. Postupne nám na cvičeniach učiteľ poradí otázky a prístupy, vďaka ktorým sa nám knihu podarí zanalyzovať, okrem toho sa skupinové prezentácie budú týka priamo tých období a škôl kritiky, ktoré nám pri rozbore pomôžu. Na záver sa stretneme zoči-voči v jeho kabinete, kde budeme o tejto knihe diskutovať.
TIP: #dnesčítam Veronika sa rozhodla zomrieť (Silná kniha od Coelha)
Výsledok mojej práce a nie môjho drvenia sa
Najviac sa mi na tom páči, že nebude odo mňa chcieť dátumy a mená, ale praktický rozbor knihy založený na celosemestrálnej práci. A najmä, pri takomto hodnotení je hrozba „okna“ oveľa menšia – veď aj keby zabudnem zápletku, stále viem knihu zanalyzovať; aj keby zabudnem meno kritika, stále viem, o čom som čítala.
Nehovoriac o tom, že moja známka nestojí len na týchto 15 minútach (ako to je častokrát pri testoch, na ktoré sa len nadrvíš). Výsledok mi tak príde oveľa viac zaslúžený a verím, že o samotnom literárnom rozbore takto budem vedieť oveľa viac, pretože som ho celý semester robila, nielen o tom počúvala.
TIP: Ako sa pripraviť na písomnú skúšku alebo test?

Inak, aby si vedel, toto je Plaza de España.
Samozrejme, je toho oveľa viac, čo sa v Španielsku líši od nášho systému. Hodiny majú zväčša 60 minút (pri španielskom načasovaní je to málokedy viac ako 45 minút práce). Čiže je jednoduchšie naplno sa sústrediť. Okrem toho sa snažia mať všetky predmety v blokoch a majú ich častejšie ako my. Môj košický rozvrh je zväčša 2P+2C, v zahraničí je to aj 4C. Hodiny začínajú najskôr o 8:30, hoci výučba trvá niekedy aj do 9:30 večer.
Klikni na obrázok pre plnú veľkosť (článok pokračuje pod galériou)
Celkovo však mám pocit, že na praktický prístup k textom sa tlačí oveľa skôr ako u nás. Už prvákov nechajú na niečom samostatne pracovať s tým, že učiteľ je vždy dostupný a pomôže. Toto možno nie je tak nečakané ani u nás. Ale v Španielsku sa tí študenti naozaj za učiteľom odvážia aj niekoľkokrát za mesiac, aby vyriešili problém.
0 Comments