September začal, škola nevolá, ale huláka, a tak sa pokúsim stručne a jasno poradiť, ako zredukovať stres zo školy, prípadne, ako fungovať pod stresom, keď sa zredukovať nedá. Najprv ale klasická, timkablogovská otázka na úvod:

Čo je vlastne stres?

Stres je reakcia tela na akúkoľvek zmenu, ktorá vyžaduje odpoveď alebo prispôsobenie sa. Telo môže odpovedať rôznymi spôsobmi: fyzicky, mentálne alebo emocionálne. Je dôležité uvedomiť si, že existuje pozitívny aj negatívny stres.

Pozitívny stres nás motivuje, zvyšuje sústredenie a zlepšuje výkon. Môžeš ho pocítiť napríklad keď nastúpiš na novú školu, alebo ťa povýšia v práci. Negatívny stres je demotivujúci, vyčerpáva, rozptyľuje a ničí tvorivosť. Nastáva napríklad pri strate milovanej osobe, alebo keď prídeme o prácu.

V článku sa teda, logicky, zameriam na ten negatívny stres, a budem hovoriť o tom, ako sa učím vyrovnávať sa s ním. Zvyčajne moje fyzické reakcie na stres zahŕňajú prejedanie sa, únavu a tiež mám milých návštevníkov na tváre (#aknévdvadsiatke), kým moje emocionálne sú výbušnosť a precitlivenosť. V myšlienkach sa neviem zbaviť pocitu, že neuspejem, nech urobím čokoľvek, a mám neustále pocit, že je toho viac, než unesiem.

Znie to povedome? Tak čítaj ďalej!

plánovaním sa zbavujem stresu zo školy

Stres nie je vždy zlý. Niekedy dokonca motivuje k lepšiemu výkonu!

Prečo vlastne mám stres zo školy?

Fakt dôležitá otázka. Zvyčajne tomu pocitu paniky podľahneme, a hneď o ňom začneme hovoriť iným. Aspoň ja som ten typ, ktorý sa sťažuje, ako toho má veľa, ako to nezvláda a ako je vystresovaný… ale z čoho som presne vystresovaná?

Normálne si vezmi pero, zdrap papiera (hej, päťminútovka z matiky je ideálna) a napíš si to tam. Z čoho pociťuješ stres? Čo ťa trápi? Prečo ten stres cítiš – je to vonkajší vplyv (učitelia, tlak rodičov, spolužiaci, ktorí sú stále “v strese”) alebo niečo vnútorné (vlastné myšlienky a obavy, strach z neúspechu)? Všetko všetučko vypíš. A potom si to nahlas prečítaj.

Pri tomto zvyčajne vytriedim tak polovicu vecí. Pretože mať stres z toho, že ako študent mám nejaké zadanie na doma, je smiešne. Jasné, že mám – som študent, a tí dostávajú domáce. A zase obviňovať moju prokrastináciu z toho, že som vystresovaná, je nelogické, lebo len čo prestanem veci odkladať na neskôr, začnem ich stíhať odovzdávať načas.

Najčastejšie ma stresujú emaily a rôzne oznámenia. Vieš, ako to riešim? Zatvorím to okno / vypnem tú aplikáciu! A zaradím si do diára, že to treba neskôr vyriešiť. Potom sa venujem svojim prioritám.

Bum. Easy. Nie všetko v škole je dôvod na stres, ale dnes je strašne kúl byť “vystresovaný”. Nebuď ako ja a nepodliehaj tlaku okolia.

príjemné prostredie kaviarne mi pomáha zbaviť sa stresu zo školy

Pekne si všetko vypísať, vyškrtať, a upokojiť sa. Vôbec to nie je tak zlé, ako sa to na prvý pohľad zdá. Fakt nie.

Ako sa zbaviť stresu (Dá sa to vôbec?)

Samozrejme, sú veci, ktoré spôsobujú negatívny stres, ktorý nám bráni v práci, rozptyľuje nás a častokrát narúša aj schopnosť robiť bežné veci (jesť, rozprávať sa s ľuďmi alebo spať). Mám pre teba 3 krátke, rýchlo aplikovateľné rady, ktoré ti pomôžu znížiť stres v momente, kedy si ho uvedomíš.

Dýchaj zhlboka

Nádych na 4, výdych na 6. Prečo? Má to upokojujúci účinok na myseľ. Je za tým nejaká veda, ale predovšetkým je to moja skúsenosť. Zvyčajne sa zhlboka nadýchnem tri až päťkrát a potom sa modlím. Neprosíkam dlho 🙂 Len odovzdám kontrolu nad situáciou Bohu, a idem ďalej. V kontexte školy “ísť ďalej” zvyčajne znamená, že vojdem do triedy alebo otvorím test.

Pripomínaj si svoje úspechy

Na malé kartičky si napíš niekoľko pozitívnych afirmácií o tebe. Môžeš si ich prečítať (ak je možné, tak nahlas) v stresovej situácii, napríklad tesne pred písomkou. Písala som o nich aj v samostatnom článku, kde sa venujem tomu, ako čo najlepšie napísať test v škole. Afirmácie sú jednoduché, ale veľmi účinné, a pomôžu ti zamerať sa na dôvody, prečo uspeješ. Stres tak má menšiu moc nad tvojimi myšlienkami, a nebude ťa v škole natoľko rozptyľovať.

Príklady takýchto afirmácií pre študentov, ktorých trápi stres zo školy:

  • Už som prežila nejednu písomku.
  • Urobila som všetko, čo je v mojich silách.
  • Zvládla som (konkrétna situácia), zvládnem aj toto!

Hľadaj pomoc u druhých

Ľudia sa ma konštantne pýtajú, ako to všetko “dávam”. Vždy odpoviem rovnako: Nedávam to sama.

Priatelia, rodina, dokonca aj učitelia mi neraz poradili, upokojili ma a pripomenuli mi moje úspechy a moje silné stránky. Poradili mi čajíky, vône, knihy, napísali myšlienky, venovali modlitby (a kávu) a pomohli mi mnohými ďalšími spôsobmi. Ak sa teda cítiš v strese, vyhľadaj pomoc u tvojich blízkych, zver sa im a dovoľ im poradiť ti.

PS: Objatia sú zázračné.

PPS: Káva, príjemné prostredie a spoločnosť priateľov sú najlepší liek na problémy. Aj na stres.

Úsmev aj napriek stresu zo školy

Boju zdar v novom školskom roku, málo negatívneho stresu a veľa úsmevných momentov!

Chceš vedieť viac o tom, za čo všetko vďačím mojim priateľom a ako si pripomínam moju hodnotu? Prečítaj si tento (brutálne) osobný článok!

Páčil sa ti článok? Ak tento sa tento september vraciaš do školy, zdieľaj článok na tvojich social, aby ho videli aj tvoji spolužiaci!


Timka

Ahoj, som Timka, mám 24 rokov a blogovaniu sa venujem od roku 2016. Pracujem ako redaktorka a mojou záľubou sú cudzie jazyky a kreatívne písanie. Verím, že tento blog ťa bude motivovať aspoň tak ako motivuje mňa. Zo školy sa naozaj dá vyťažiť viac ako len diplom: sleduj ma a ukážem ti, ako.

3 Comments

Moonenc · 5. septembra 2017 at 19:22

Kéž by to takto fungovalo u mě. 😀 Nastoupila jsem do maturitního ročníku a jsem jak na trní. Snažím se v sobě najít peace.

    Timka · 5. septembra 2017 at 20:12

    Ahoj, ďakujem za komentár. Jediné, čo ti na to viem povedať je, že je to všetko v tvojich rukách. Je na tebe, či budeš stresovať, alebo nebudeš. 🙂 Vieš si aj sama overiť, čo funguje a čo nie. Ale ak ideš maturovať, možno ti pomôže článok, ktorý som písala o postoji srdca práve maturantov, ktorý som si ja v maturitnom ročníku osvojila. Držím ti palčeky, daj vedieť, ako to zvládaš priebežne! 🙂
    timkablog.sk/desatoro-maturanta/

Napísala som 100 článkov za 3 roky blogovania. Je čas zhodnotiť si, ako sa im darí · 4. januára 2019 at 7:49

[…] Čo robiť, keď mám stres so školy?: Zjavne článok, ktorý som publikovala v tom správnom čase. Podobne, ako články o skúškach alebo bakalárkach, ktorým sa tiež každoročne najviac darí v období (logicky) skúšok a termínov záverečných prác, aj tento článok je zvyčajne obľúbený v čase, kedy začína v škole prituhovať. Zvyčajne teda september (článok sa nachádza aj vo výbere článkov na začiatok školského roka, to bude tým) a december/január, čiže skúškové obdobie a polročné testy na strednej. Opäť sa dostáva do popredia v jarných mesiacoch apríl/máj. Úprimne povedané ma to neprekvapuje. Ľahko sa píše pre cieľovku, ktorou som ja sama. […]

Máš názor? Sem s ním!

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. viac informácii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zatvoriť