Všetci vieme, že spravovanie času (alebo time management) a produktivita sú náročné (hoci veľmi užitočné) činnosti, a že je veľmi podstatné byť v týchto veciach dobrí, ak chceme byť aj úspešní. Chcem sa teda podeliť o stratégiu efektívneho spravovania všetkých tých úloh, ktoré ťa čakajú: Eisenhowerov matrix!

Predstavujem ti pána menom Dwight Eisenhower. Bol 34. prezidentom USA. Žil ultraproduktívnym životom, ako prezident priniesol populárne opatrenia ako: zníženie daní, obmedzenie štátnej kontroly v hospodárstve, presadzoval vyrovnaný rozpočet, no tiež bojoval proti regulácii miezd a s nepokojmi v černošskej komunite. Okrem toho zastupoval niekoľko funkcií v armáde, bol tiež prezidentom Kolumbijskej univerzity… a tak ďalej.

eisenhower_dwight_pres

Pointou je, že všetko toto a viac robil popri tom, že sa venoval osobným záujmom a koníčkom ako maľovanie a golf. Jeho spravovanie času bolo príkladné a jedna z metód na zvládanie všetkých úloh a povinností, ktorú využíval, aj nesie jeho meno: Eisenhowerov matrix. 

Čo je Matrix?

Je to technika, ktorá ti pomôže usporiadať si priority a rozdeliť svoje úlohy na základe ich naliehavosti a dôležitosti. Je to veľmi nápomocné, pretože ťa to donúti opýtať sa sám seba, čo je naozaj dôležité a čo ozaj musíš urobiť. Veľakrát si totiž zaplníme deň úlohami, ktoré nás v skutočnosti neposúvajú bližšie k našim cieľom. Táto metóda ti ale pomôže zúžiť výber úloh, ktoré máš splniť, a zabráni ti mrhať svojim časom a energiou.

Predtým, než ti Matrix vysvetlím bližšie, ale potrebuješ poznať dve veci.

Prvá: Aké sú tvoje ciele? Čo je to, čo v podstate chceš dosiahnuť? Maj jasnú víziu nielen o krátkodobých, ale aj o dlhodobých cieľoch (napr. chcem pracovať ako interný prekladateľ vo firme; chcem podnikať; chcem učiť deti v škole), tie ti totiž pomôžu ujasniť si, čo musíš robiť už teraz (naučiť sa ďalší jazyk, absolvovať kurz, získať vysokoškolský diplom a pod.).

Druhá: Aké máš úlohy? Už teraz iste vieš, aké si dostal domáce, aké seminárky ťa čakajú, kedy máš skúšku z toho a toho predmetu. Tiež vieš, že treba umyť riad, vyvenčiť psa, ísť do jazykovky, cvičiť na klavíri, dokončiť maľbu a dopozerať seriál. Toto všetko si spíš na jeden papier, nech v tom máš jasno.

Poďme na to

Matrix teda obsahuje štyri časti, ako uvidíš na obrázku nižšie, ktoré sú rozdelené nasledovne:

  1. Dôležité a naliehavé: prioritné – urob ich hneď
  1. Menej naliehavé ale dôležité: naplánuj ich – rozhodni sa, kedy presne ich urobíš
  1. Menej dôležité ale naliehavé: deleguj ich (ak sa dá)
  1. Menej dôležité a menej naliehavé: Nerob ich. Jednoznačne nie v prípade, že máš nejakú inú prácu. Je to niečo, čo proste môžeš urobiť neskôr.

Eisenhowerov matrix

Druhá a tretia časť sú tie, ktoré naozaj znižujú našu produktivitu, pokiaľ nie sú správne zaradené a rozvrhnuté. Myslím si, že je to skvelý spôsob na porozumenie tomu, čo musíš urobiť, čo by si mal urobiť ako prvé, a ako sa vysporiadať so zvyškom. Nemusíš túto techniku využívať vždy – skôr je to pomôcka, keď si potrebuješ trošku vyjasniť pohľad a zaujať ten správny postoj voči všetkému, čo na teba doľahlo.

V praxi

Aby ti to všetko dávalo aj trošku zmysel, pridávam príklad roztriedenia mojich vlastných povinností spred pár týždňov. Jedno je isté. Ako študentka mám najčastejšie v časti 3 úlohy, ktoré neviem delegovať iným (No nie vždy – napríklad zdieľať niečo na mojej FB stránke môže aj priateľ).

No mnohé z týchto úloh sú jednoduché, ako naplánovanie si stretnutia s kamarátmi, prihlasovanie na skúšku a pod. Nezaberie to veľa času, takže tak, ako som už písala v tomto článku, ti odporúčam takéto krátke „päťminútovky“ zaradiť všetky pekne za sebou a urobiť ich v jednom ucelenom blok času, ideálne až po tom, čo si urobil naliehavo-dôležité úlohy.

 

Čo ďalej?

Môžeš teraz vypnúť wi-fi, vytiahnuť zošit, a vyskúšať si to!

Ak chceš vedieť viac o tom, akými spôsobmi sa dá učiť, a tiež sa chceš trošku pobaviť, klikni na tento článok.

Ak sa ti metóda páčila, no necítiš sa na to, aby si hneď začal pracovať, klikni sem.

Ak netušíš, ako sa namotivovať, môžeš si prečítať toto.

A ak sa ti páčil tento článok, nezabudni venovať Timkablogu like na facebooku, aby ti už žiaden ďalší neušiel!

Boju zdar, priateľu!


Timka

Ahoj, som Timka, mám 25 rokov a blogovaniu sa venujem od roku 2016. Pracujem ako redaktorka a mojou záľubou sú cudzie jazyky. Verím, že tento blog ťa bude motivovať aspoň tak ako motivuje mňa. Zo školy sa naozaj dá vyťažiť viac ako len diplom: sleduj ma a ukážem ti, ako.

4 Comments

fakynn · 31. januára 2017 at 14:07

Tohle rozhodně zkusím. Teď už mám po všem těžkém, tak mám klid a čas na sebe, ale tak za měsíc zase začnou perné dny, takže se tohle rozhodně hodí, třeba to umlčí moje prokratinácké alter ego.

    Timka · 31. januára 2017 at 14:35

    No tak to držím palce! Určite to pomôže s prokratsináciou, no najmä ti pomôže sústrediť sa na to naozaj dôležité. 🙂 Najmä pri vzťahoch či osobnostných cieľoch nám veľakrát ten konečný cieľ zmizne z očí a potom aj z mysle 🙂

PLÁNOVANIE: Ako si urobiť čas na všetko, čo chceš stihnúť - Timkablog · 29. mája 2018 at 0:20

[…] Môj tip: Podrobný návod na to, ako zistiť, čo je v tvojom zozname úloh prioritou […]

Nedarí sa ti učiť? Takto môžeš zefektívniť čas, ktorý stráviš nad knihami · 5. októbra 2019 at 16:48

[…] si úplne istý, ako presne si určiť, čo by malo mať prioritu, tak ti odporúčam vyskúšať Eisenhowerovu matricu, ktorá skvele […]

Máš názor? Sem s ním!

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. viac informácii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zatvoriť