Spísala som 5 spôsobov učenia sa, ktoré poznám (a asi aj ty). Článok najmä na pobavenie, no stále verím, že môže pomôcť.
Všetky tieto metódy sú založené na mojej vlastnej skúsenosti. Buď som ich horlivo využívala alebo som bola očitým svedkom ich využívania. Nie je to v žiadnom prípade všeobecne platný recept, a ak s niektorou z metód zo zásady nesúhlasíš, jednoducho ju neaplikuj.
1. Strojopis(ár)
Metóda strojipisára spočíva v nekonečnom opisovaní poznámok. Strojopisárstvo sa samozrejme delí na niekoľko učebných etáp. Najprv si prečíta všetko v knihe a v svojich poznámkach – a všetko prepíše. Urobí to prehľadne, aby potom pri opakovanom návrate k učivu si už jeho pamäť, ktorá je fotografická, pamätala, kde sa nachádzali informácie, ktoré hľadá.
Ďalšou vlastnosťou strojipisára je, že počas učenia si vytvorí „poznámky z poznámok“, teda zoznam najdôležitejších názvov, pojmov, mien, dátumov, vzorcov, krajín a spojitostí. Tento zoznam je zväčša na papieri menšieho formátu než na aké písal poznámky (t.j. A5 ak písal na A4 a A6 ak písal na A5), častokrát však tieto kľúčové body napíše na malé papieriky alebo priamo do knihy/zošita.
Je to spleť šípok a skratiek, ktoré pozná len jeho autor, a slúži na pomoc pri spomínaní si na podstatné informácie počas opakovania. V žiadnom prípade tento dokument neposlúži ako ťahák, pretože je stále priveľký a preplnený informáciami, ktoré si pamäť strojipisára vie zapamätať aj sama.

Poznámky nemusia byť spracované úhľadne, ale efektívne – tak, aby ti pomohli vybaviť si tú správnu informáciu.
Strojopisárstvo sa vyznačuje nielen písaním, ale ale aktívnym opakovaním. Tento proces pripomína tzv. roleplay, alebo hru na skúšanie. To znamená, že študent sa po prvotnom naučení pokúsi simulovať proces odpovedania (aj v prípade, že sa pripravuje na písomné skúšanie) a celú látku, A-Z povie stene/sebe/duchom/pomaranču/prehnane ochotnému súrodencovi či spolubývajúcemu (pretože ponuka na dobročinnú prokrastináciu sa neodmieta).
Pri opakovaní tohto odriekania ľahko rozozná svoje slabé miesta, pri ktorých mu pomôžu kľúčové výrazy. Ak to nestačí, musí sa vrátiť k poznámkam a prečítať si ich. Cieľom je dosiahnuť úroveň, kedy žiadnu vizuálnu pomôcku nepoužije.
Takto dosiahne nielen plynulosť pri odpovedi, ktorá naznačuje pripravenosť, ale tiež nadobudne sebadôveru, pretože už desaťkrát z toho odpovedal a pomaranč so všetkým súhlasil, a počas opakovania pred hodinou pravdy mu bude stačiť iba zoznam tých kľúčových výrazov, pretože všetky „omáčky“ už vie.
Čas investovaný do strojopisárstva sa teda naozaj vyplatí, navyše budeš mať perfektne vypracované poznámky do maturitného ročníka! (Ak to nie je tvoj maturitný predmet, predaj ich.)
TIP od Timky: Naozaj skúšaj hovoriť nahlas, lebo pri odpovedi je možné zľaknúť sa aj vlastného hlasu!
2. Mrmlač
Mrmlač je takisto metóda, ktorá sa môže javiť nekonečná. Namiesto ruky však zaberú ústa – mrmlač je ten, ktorý dookola opakuje krátke úseky učiva, až kým si ich nepamätá. Táto tradičná metóda sa využíva už generácie. Najefektívnejšie je rozdeliť si text na zmysluplné odseky a postupovať krok za krokom.
Po dobrom naučení sa prvého postúpime na druhý odsek. Potom na tretí odsek. A vrátime sa na začiatok, zopakujeme to celé plynule. Samozrejme, pri dlhých učivách sa neodporúča vždy začínať úplne od začiatku, pretože kým začiatok dokonalý, koniec bude krívať. Tento proces je aplikovateľný takmer všade, keďže ide o krátke paragrafy, je možné sa jeden naučiť hoci aj cestou do školy.
A pri rozsiahlejších témach je výhodou to, že jednotlivé logické celky na seba nadväzujú, pretože sú naučené spolu. Výhodou mrmlania je súvislosť a plynulosť, ktorú si osvojíš, spolu s ušetreným časom, pretože nevyžaduje žiadnu prípravu navyše. Pozor, kvalitné poznámky sú kľúčom k úspechu. Ak nemáš dobre vypracované poznámky zo školy, tak je vysoko pravdepodobné, že niečo sa vôbec nenaučíš.
TIP od Timky: Táto metóda vyžaduje dobrú pamäť, ak je aplikovaná krátko pred hodinou pravdy, ale aj pre slabšie pamäte ponúka pomerne rýchly spôsob naučenia sa množstva informácií bez zbytočnej práce. V takom prípade však informácie nie sú dostatočne hlboko ukorenené, neodporúča sa teda pre prípravu na zložitejšie skúšky, kde sa vyžaduje aplikovať naučené.
3. Umelec
V skutočnosti sa zdá, že umelec a strojopisárstva sú podobné metódy. Oba vedú k prehľadným poznámkam, ktoré slúžia k nakopnutiu pamäte. Avšak umelec nevytvára nové poznámky – umelec vytvára nový pohľad na staré poznámky!
Táto metóda spočíva vo vyznačovaní, krúžkovaní, podčiarkovaní a zvýrazňovaní dôležitých informácií, a takto sprehľadňuje poznámky vytvorené narýchlo v škole. Umelec v škole nestráca čas výmenou pier či podčiarkovaním nadpisov, všetko urobí až doma.

The Organised Student je jeden z mojich obľúbených stublr blogov. Tú je krásny súhrn toho, čo všetko má umelec k dispozícii – samozrejme, všetko môžeš, no nie všetko osoží. Podstata je naučiť sa to 🙂
Táto metóda má niekoľko princípov, ktoré sú kľúčové. V škole si zapisuj všetko. Áno, aj to všetko, čo si „budeš pamätať“ aj bez zapísania. A ak učiteľ povie, že niečo nie je podstatná informácia, ubezpeč sa, že to máš zaznačené!!!
Ak zvýrazníš všetko, nič si nezvýraznil. Toto nie je omaľovánka. Pointa nie je mať všade farbu, pointa je pritiahnuť pozornosť tvojich očí na podstatné informácie.
Do grafickej úpravy poznámok sa pusť čo najskôr po skončení hodiny. Môžeš to urobiť ešte v škole počas prestávky ale hneď ako prídeš domov, prípadne to urob v čase vyhradenom na učenie (musíš s tým potom rátať počas plánovania).
Upozornenie: Pri využití grafických prostriedkov pri učení vzniká nebezpečenstvo zabudnutia informácie napriek tomu, že presne vieš, kde v zošite sa tá informácia nachádza. Preto aj popri tých odporúčam využiť zoznam na zopakovanie si jadra učiva.
4. Pán učiteľ
Áno stredná je plná učiteľov a kto by chcel ešte jedného navyše? Pravdepodobne tvoj každý druhý spolužiak! Doučovanie je skvelý spôsob pre študentov, a zahŕňa viacero výhod.
Môžeš pochopiť látku, pri ktorej si na hodine zaspal a zároveň byť s kamarátmi. Môžete sa navzájom povzbudzovať a tiež je to častokrát zábavnejšie ako počas vyučovacej hodiny.
Element zodpovednosti ťa bude hnať vpred a pretože iní budú sledovať tvoj progres (zároveň ten, ktorý sa podujal vysvetľovať, bude čakať, kým to nepochopíš), budeš sa viac snažiť.
Neboj sa zaujať pozíciu doučujúceho.
Nemusíš byť expert na ten predmet, ale keď sa ty budeš pokúšať do tebe zrozumiteľných slov vložiť obsah učiva, sám ho lepšie pochopíš a najväčšou výhodou je, že sa to aj naučíš. Navyše helfneš kamarátom a potom sa môžete vydať na zmrzku (alebo na pivo. Pite zodpovedne, až od 18 rokov!).
TIP: Ak sa rozhodneš byť ten, ktorý bude doučovať, prezri si materiál predtým, než začnete a majte jasne stanovený cieľ. Ak sa niekto z vás ponáhľa, dohodnite si vopred aj čas a miestnosť, kde sa stretnete (ja som to zvyčajne robila v škole, v triedach. Ak žiadna nie je otvorená, popros triednu o kľúče k vašej!) a tiež dokedy môžete ostať. Vtípky sú na mieste, ale nie sú primárnym cieľom! 😉
5. Spoločenstvo prsteňa
Nie, neexistuje žiadne tajné spoločenstvo, ktoré by ťa naučilo algoritmom pomocou elfských zaklínadiel, ale elfovia pochopili, že účasť na spoločenstve zviacnásobňuje efektivitu celého národu. A tak sa rozhodli spolupracovať.
Áno. Uč sa v skupine. Má to veľké výhody! (A veľké nevýhody.)
Poznáš ten pocit, keď cestuješ vlakom, a otvoríš svoj notebook, no vedľa teba sedí človek, a tak namiesto facebooku otvoríš radšej Word a konečne napíšeš tú domácu z angliny, inak by ten človek videl, že sa len flákaš? Nechceš, aby videl, ako bezcieľne surfuješ po instagram, a nerobíš nič poriadneho?
Veru, sila elementu zodpovednosti je silná. Ak sa niekomu zodpovedáš, tak tá ťarcha toho pocitu, že sa musíš učiť, neostáva celá na tvojich pleciach – máš parťáka, ktorý 1.sa musí učiť tiež a 2.ti pripomenie aby si to robil aj ty.
V skupine sa všetci rozhodli byť pre jeden dôvod – učiť sa. A tento skupinový nátlak ťa vie ľahko donútiť učiť sa tiež, inak by si bol dosť nefér spoluhráč.
Nevýhodou môže byť, ak ty si jediný motivovaný člen, ostatní len hľadajú zámienku neučiť sa. A ak sa rád učíš nahlas, tak by som túto metódu asi skipla.
Po tom, čo si si vybral metódu učenia sa sa môžeš s novou energiou do toho rovno vrhnúť! Nečakaj na zajtra, ale už dnes to urob. Uč sa, alebo si naplánuj nasledujúci týždeň. Zapíš si čo a na kedy ti treba vedieť, a akým spôsobom sa to chceš naučiť. Dôležité je začať!
Boju zdar!
13 Comments
timetotravelwithme · 28. augusta 2016 at 14:53
Skvely clanek a dekuji za typ na ten tumbrl, vypada to krasne. Jinak pobavila jsi mě s tím cestováním ve vlaku. Zrovna jednim jedu a radeji pisu prispevek na blog, aby se nezdalo, ze se flakam.. 😀
timkablog · 28. augusta 2016 at 14:56
Teším sa, hádam ťa aj tumblr inšpiruje 🙂
Hahaha, stále je to produktívne, takže to nevadí 🙂
timetotravelwithme · 31. augusta 2016 at 14:11
No, tumbrl mám celkově ráda.. 🙂 No, produktivné .. ještě musím na té pravidelnosti článků zapracovat. Jak to děláš ty, že máš tolik času? 😀
timkablog · 31. augusta 2016 at 14:36
Píšem vopred, ak sa dá, a naplánujem ich 🙂
Nikol · 17. októbra 2016 at 19:03
Ahoj,
už dávno som hľadala blog, ktorý je písaný SPISOVNE a nie je natrieskaný článkami tipu „recenzia na kozmetický prípravok“, „ootd“, „nemám o čom písať len sa hlásim že žijem“. Blog, na ktorom sú zmysluplné články s trochou humoru a s veľkou dávkou inteligencie. Nevieš si predstaviť, akú radosť si mi spravila týmto (a ostatnými) článkom. Tvoj blog som objavila dnes okolo sedemnástej a prečítala som už xxx tvojich starých príspevkov. A bavím sa a teším sa. Milujem tvoj spôsob písania. Ďakujem za takýchto blogerov. 🙂
—-
timkablog · 17. októbra 2016 at 19:54
Škoda, že sa nedá odpovedať vyškerenou svojkou! Ďakujem za nádherný komentár! Sama som taký blog postrádala a zároveň vnímam, že vypĺňam dieru na trhu obsahom a vekom 🙂 veľmi sa teším, že sa blog páči! Prave čitatelia ako ty mi dávajú túžbu stále sa zlepšovať! Nezabudni zanechať svoj mail, aby ti nič nové neušlo, a teším sa na ďalšie reakcie 🙂
Stanka · 11. júna 2017 at 21:57
Timka! 🙂 Práve mám prestávku od robenia poznámok z poznámok. Prokrastinujem pri tvojich článkoch o efektívnom učení. 😀 Veľmi dobre a vtipne napísaný článok. Potešilo ma, že to nie ja som divná, že to taký spôsob učenia naozaj existuje a naozaj ho využívajú aj iní ľudia. 😀 Oh, a ešte ten pomaranč! 😀 🙂
Timka · 11. júna 2017 at 22:00
Stanka, užívaj si prestávku naplno ale neprokrastinuj!!! 🙂
Som rada, že článok potešil – jasné, že takí ľudia existujú. Nič nie je divné, možno ojedinelé 😉
Prajem ti veľa sily ešte! Ďakujem za komentár 🙂
EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM | Ako sa učiť – timkablog · 29. augusta 2016 at 17:51
[…] EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM | 5 spôsobov učenia sa […]
EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM | Ako to zvládnuť: Tipy a triky pre vysokoškolákov – timkablog · 1. septembra 2016 at 10:07
[…] EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM | 5 spôsobov učenia sa […]
EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM | Ako prežiť skúškové obdobie – timkablog · 27. novembra 2016 at 20:13
[…] o tom, ako sa bežne učím počas roka, mnohé z týchto vecí určite využiješ do budúcna. A tu som písala o rôznych spôsoboch učenia sa aj na skúšky. Veľmi totiž pomôže vedieť, […]
EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM: Ako sa učiť? Drobnosti, na ktorých záleží - timkablog · 5. januára 2017 at 16:20
[…] Nie, naozaj, toto nie je žiadna novinka. Po tom, keď zistíš, čo sa ti treba učiť, z čoho sa to budeš učiť, kedy, kde a ako dlho sa to budeš učiť už všetko čaká len na tú akciu: učenie! Existuje niekoľko metód učenia sa, a všetko závisí od spôsobu, akým si píšeš poznámky, od spôsobu, akým sa ti najlepšie zapamätávajú veci a tiež od spôsobu, akým bude učivo od teba vyžadované (Je to test? Je to písomná odpoveď? Je to ústna odpoveď? Bude to zamerané na teóriu alebo na cvičenia? Je to maturitná skúška a ty máš práve svoj akademický týždeň???). O učebných metódach, s ktorými som sa počas rokov stretla, som napísala tu. […]
EFEKTÍVNE ŠTÚDIUM | Ako prežiť skúškové obdobie - timkablog · 9. januára 2017 at 13:03
[…] o tom, ako sa bežne učím počas roka, mnohé z týchto vecí určite využiješ do budúcna. A tu som písala o rôznych spôsoboch učenia sa aj na skúšky. Veľmi totiž pomôže vedieť, […]