Stíhaš si písať poznámky v škole? Koncom leta som túto otázku dostala od jednej kamošky, ktorá nastupuje na výšku. V stručnosti som jej povedala, že stíham, lebo som sa naučila, ako si písať poznámky v škole. No potom som sa zamyslela – ako a kedy som sa to naučila? Ako vyzerajú moje poznámky, kde si ich zapisujem, mám v tom systém (ktorý viem dať do slov)? Doteraz mi to nenapadlo, ale vlastne len vďaka mojim poznámkam sa mi na strednej podarilo učiť sa menej ako 30 minút denne a predsa mať neustále jednotky. Pokúsim sa teda vysvetliť, v čom to možno robím inak a ako viem pomôcť aj tebe, aby si sa učil menej a predsa dobre.
Ako si písať poznámky?
Najprv si musíme zodpovedať otázku: Pre koho je článok určený?
Primárne pre stredoškolákov. My vysokoškoláci máme trošku iný systém. Mnoho z podkladov, z ktorých sa učím, vypracovali starší študenti predo mnou a ja som ich len zdedila. Častokrát som zase mala skúšku, kde som sa naozaj musela naučiť celú knihu – miesto prepisovania a poznámkovania som teda skôr využívala anotáciu učebníc. Anotácia sa dá využiť aj pri štúdiu literatúry, a chystám o nej samostatný článok, v ktorom to dopodrobna vysvetlím.
Zároveň tu ale bude viacero rád pre kolegov z vyššieho vzdelávania. Princíp sa častokrát zhoduje a v mnohom to robím stále tak, ako aj na strednej. Ak si teda na výške, odporúčam ti článok aspoň preskenovať (tak, ako to zadanie na dnešné cviko 😉 ) a posunúť ho kamošom alebo súrodencom na strednej, ak ho považuješ za užitočný. Vysvetlím ti v ňom, kam si zapisovať poznámky v škole, ako si písať poznámky v škole a ako ich vieš využiť tak, aby si sa v konečnom dôsledku učil menej, a predsa mal lepšie známky.
Zošit vs. laptop
Úplne stručne, pre maturantov, alebo prvákov, ktorí túto otázku riešia. Laptop ťahaj so sebou vtedy, keď sa ti to oplatí. Čiže keď píšeš dlhé, štrukturované poznámky, bez kreslenia alebo grafov. Proste na matematiku alebo napríklad na literatúru, kde sa rozoberá poézia (čiže reálne podčiarkuješ a kreslíš a anotuješ) sa ti to fakt neoplatí. Ale zas na nejaký predmet o histórii, kde budeš mať 650 odrážok za 90 minút, ti laptop pomôže, je to aj rýchlejšie (ak už na ňom vieš písať a poznáš základné skratky napríklad pre písanie vo Worde). Okrem toho, dokumenty vieš zdieľať a so spolužiakmi jednoducho doplniť chýbajúce informácie.
Toť všetko. Nie je v tom nejaká veda. Určite laptop rozptyľuje, ak s ním nevieš robiť, tak aj spomaľuje, okrem toho ho treba vláčiť. Ale ja si prekladanie ručne predstaviť už neviem, pretože je milión vecí, ktoré si proste musím zapísať. Vyskúšaj si to na jednej prednáške a uvidíš – veď poznámky si prípadne vieš ešte opýtať od spolužiakov.
Základný princíp: rozumieš tomu, čo si zapisuješ?
Potrebuje toto komentár? Dávaj na hodinách pozor. Ak niečo nie je jasné, pýtaj sa, nemávni nad tým rukou. Pracuj s učebnicou a premýšľaj nad tým, čo vlastne píšeš. Len čo som prestala naslepo len písať to, čo počujem, úplne mechanicky, tak som si začala viac pamätať. Náhoda?
Nemyslím si.
Formátovanie: uľahči svojmu mozgu prácu s informáciami
V minulosti bol robený výskum na amerických univerzitách, kde boli študentom predložené tri rôzne upravené verzie toho istého textu. Prvá verzia bol obyčajný text, v druhej verzii boli tučným písmom zvýraznené kľúčové informácie a v tretej verzii boli kľúčové informácie zvýraznené farebne.
Výsledok bol, že z obyčajného textu si študenti pamätali 32% informácii, z textov zvýraznených tučným písmom 45% a z textov zvýraznených červenov a fialovou si zapamätali 60%, čiže dvakrát (2x!) viac ako pri obyčajných textoch. (Zdroj)
Čo z toho vyplýva?
Fakt si tie farebné perá choď kúpiť. Vôbec to nemusia byť Stabilo 1€ za 1 pero. Obyčajné farebné guličkové, 12 farieb za 49 centov v akcii v Tescu a basta. Tiež som nemala iné na strednej. Nikto však neriešil, čím som písala, keď mi ponúkali peniaze za moje poznámky, alebo keď videli, že som sa ledva učila a predsa mám jednotky, a pritom sa oni trápili a sotva prechádzajú. 😉
V článku o efektívnom štúdiu, kde menujem 5 spôsobov učenia sa (a jeden z nich sa volá spoločenstvo prsteňa, fakt, prečítaj si to!) som už o tom písala. Formátovanie poznámok som prirovnala k umelcovi. Ale nie k hocijakému umelcovi.

The Organised Student je jeden z mojich obľúbených stublr blogov. Tu je krásny súhrn toho, čo všetko má umelec k dispozícii – samozrejme, všetko môžeš, no nie všetko osoží. Podstata je naučiť sa to.
Ako si upravovať poznámky
Umelec (tento školský) nevytvára nové poznámky – umelec vytvára nový pohľad na staré poznámky! Jeho metóda spočíva vo vyznačovaní, krúžkovaní, podčiarkovaní a zvýrazňovaní dôležitých informácií, a takto sprehľadňuje poznámky vytvorené narýchlo v škole. Umelec v škole nestráca čas výmenou pier či podčiarkovaním nadpisov, všetko urobí až doma. Vďaka tomu sa stanú dve veci.
- Stihneš si všetko zapísať, lebo nestrácaš čas upravovaním vzhľadu.
- Doma sa tomu budeš znovu venovať, nebudeš len tak naslepo kresliť, takže si to zopakuješ a bude sa ti treba učiť menej, keď nastane čas na odpoveď či písomku. (Fakt.)
Táto metóda má niekoľko princípov, ktoré sú kľúčové. V škole si zapisuj všetko. Áno, aj to všetko, čo si „budeš pamätať“ aj bez zapísania. A ak učiteľ povie, že niečo nie je podstatná informácia, ubezpeč sa, že to máš zaznačené!!!
Ak zvýrazníš všetko, nič si nezvýraznil. Toto nie je omaľovánka. Pointa nie je mať všade farbu, pointa je pritiahnuť pozornosť tvojich očí na podstatné informácie.
Do grafickej úpravy poznámok sa pusť čo najskôr po skončení hodiny. Môžeš to urobiť ešte v škole počas prestávky ale hneď ako prídeš domov, prípadne to urob v čase vyhradenom na učenie (musíš s tým potom rátať počas plánovania).
S poznámkami pracuj priebežne
Okrem teda toho, že poznámky si po škole (ideálne fakt ešte v ten deň) graficky upravíš, aby na teba svietili dôležité informácie, je viacero spôsobov, ako môžeš s poznámkami pracovať. Môžeš si niektorú časť prekryť “lepkou” (post-it papieriky, ešte stále netuším, ako sa to volá po slovensky). Na papier napíš otázku alebo indíciu a potom zreferuj to, čo si pamätáš. Skontroluj, na čo si zabudol a douč sa to. Skvelá vec pred ústnou skúškou, kedy treba používať celé vety a znieť aspoň ako-tak pripravene a mať informácie v určitom poradí.
Ďalšou pomôckou je môj obľúbený zoznam alebo osnova. Priprav si na papier len zoznam tém, mien, rokov či dôležitých informácií, o ktorých musíš vedieť rozprávať, a pri opakovaní používaj už len túto osnovu. Nepíš tam dlhé vysvetlivky, používaj skratky a len krátke slovné spojenia. Slúži to na naštartovanie tvojej pamäte. Maximálna dĺžka 2 A4 strany! Poznámky už predsa máš. ?
Domáce úlohy ŠETRIA ČAS
Úplne. Seriózne. Zatvor tento článok a choď si ich urobiť. Fakt, hneď teraz, nesrandujem, a žiadne vymýšľačky. Domáca úloha ťa núti pracovať s novým učivom, a pri praktických predmetoch ako matematika sa to bez nich nenaučíš. Bodka.
Pri jazykoch je to nevyhnutné, pri esejách je to všetko o cviku. Jednoducho, ak si nájdeš 30 minút denne na domáce úlohy, nebudeš potrebovať 3 hodiny v nedeľu večer na písomky. Proste nebudeš. Ani ti to nejdem vysvetľovať do detailov. Otestuj si, poctivo si rob domáce úlohy počas nasledujúcich 4 týždňov, a pokiaľ sa ti neskráti čas na učenie a nebudeš toho vedieť viac za kratší čas, napíš mi email, a pozvem ťa na pivo. (Maloletých na kofolu).
Pokiaľ ťa v dohľadnej dobe čaká písomka, nezabudni si checknúť článok o tom, ako sa na ňu pripraviť. A ak nie, aj tak si ho pozri. Zíde sa mať ho v záložkách.
Prajem ti brutálne dobrý školský rok!
0 Comments