Ani neviem, či tento článok zaradiť do kategórie Erasmus alebo Pre študentov. Každopádne, v Španielsku ma čakali hneď dve skupinové prezentácie a musím sa priznať, že v oboch som mala pozitívnu skúsenosť. O túto skúsenosť sa chcem podeliť a tiež ti prezradiť pár rád, ktoré podľa mňa môžu pomôcť:

  • s motiváciou celej skupiny,
  • s tým, aby každý člen pracoval,
  • s tým, aby si nepracoval len ty.

Sounds good? Poďme na to!

Výber skupiny

Ja som si nemohla skupinu vybrať. Teda, podmienkou bolo mať aspoň jedného Erasmáka v každej pracovnej skupine. Keďže študujeme angličtinu, je nás pomerne veľa, museli nás teda rozdeliť učitelia. Napokon som sa na literatúre dostala do skupiny, kde som sa najviac kamošila s jedným človekom, poznala som ďalších dvoch, a troch ľudí som ešte nepoznala. Dohromady sme boli traja medzinárodní študenti a štyria Španieli. Za mňa osobne bola toto tá najlepšia skúsenosť so skupinovou prácou, akú som kedy mala. Preto ti otvorene hovorím: Podľa mňa nie je dôležité byť v skupine s kamošmi. A už vôbec nie, ak vieš, že nemajú rovnaký pracovný štýl ako ty. Budete sa zbytočne trápiť. Navyše, ja som sa s novými ľuďmi skamošila a spoznala som ich viac, takže to beriem ako pridanú hodnotu.

Moji spolužiaci, s ktorými sme pripravili najlepšiu skupinovú prezentáciu na svete (preháňam, ale len z lásky!). Jeden člen nám na fotke chýba.

Výber témy

My sme dostali na výber zo zoznamu tém, a na výbere sme sa zhodli. Reálne je to však úplne jedno, každá téma vie byť zaujímavá, ak máš správny postoj ku škole.

Rozdelenie práce

Musím hneď na začiatok povedať, že ma motivácia a drive Španielov prekvapili. Chceli naozaj pracovať hneď od prvého dňa a namiesto typického „ty pracuješ na časti A, ja na časti B“ sme všetci vedeli o všetkom. Nie je nič horšie než jasne vidieť, že navzájom nemajú členovia skupiny ani potuchy, o čom ich kolega práve točí. My sme sa teda dohodli, že si všetci prečítame všetky materiály, no extra prácu budeme venovať len vlastnej časti. Takto sme si obsah prezentácie neustále navzájom overovali, a kvalita stála na celej skupine.

Učiteľ literatúry nám navrhol zaujímavý koncept, ktorého sme sa chytili. Ako prvá prezentujúca skupina bolo síce trochu náročné pochopiť, ako to urobiť, ale napokon sa to páčilo, takže sa delím o unikátny spôsob skupinovej prezentácie, ktorý som zatiaľ u nás na školách nevidela.

Nájdite si moderátora

Uhádol si, v tomto prípade som to bola ja. Mojou úlohou bolo predstaviť jednotlivých kolegov a to, o čom budú hovoriť. Okrem toho som mala na starosti úvod a záver prezentácie (nielen témy, ale aj prezentácie; rozdiel vysvetlím nižšie). Reálne som teda okrem úvodných 4-5 a posledných 3 snímok nepripravila fyzicky ani jednu. Moja angličtina je gramaticky trošku vyššie, takže zvyšok som samozrejme čítala a opravovala. Reálne som však počas prezentácie vstupovala vždy, keď sa odovzdávalo slovo a menila téma, mimo toho som bola hlavný „klikač“. Najmä preto, že som naozaj poznala celú prezentáciu veľmi dobre.

Každého člena skupiny som predstavila (jeho meno, o čom bude hovoriť a prečo by mali práve teraz dávať pozor). Občas som prezradila nejakú pikošku (napríklad o konkrétnom prúde literárnej kritiky) alebo utrúsila vtip o kolegovi. Hlavne, aby sa udržala pozornosť spolužiakov. Moje úvodné a záverné slová sa však týkali priamo témy. Na začiatku som hovorila o tom, prečo je vôbec na hodinách literatúry potrebné nejakú kritiku riešiť. A prezentáciu som ukončila otvorenými otázkami o výbere smeru pri našich vlastných kritikách. Záverečné hodnotenie predmetu je totiž o prednesení vlastného kritického rozboru nami vybranej knihy. To len aby si bol v obraze.

Čas, ktorý som neinvestovala do tvorby snímok, som investovala do čítania tých istých materiálov, ktoré študovali moji parťáci. Áno. Nebola som lenivá, nepovedala som si, že ách, nemusím. Vďaka tomu som mohla byť ich oporný bod, nemuseli sme skupinovo otravovať učiteľa, všetky nejasnosti som riešila ja. Zvyšok mohol pokojne pracovať a nemuseli myslieť na maličkosti. Takisto som mohla navrhovať zmeny, škrtať či vyžadovať viac obsahu. Ako som už povedala, témou bola literárna kritika, my sme sa zaoberali úvodom (čiže sme hovorili o tom, čo je literatúra, čo je literárna kritika a o hlavných prúdoch). Reálne poznatky z našej prezentácie teda využije celá skupina pri záverečnej práci.

ako zvládnuť skupinovú prezentáciu

Len čo je pravda.

Záležalo nám na kvalite

A tiež na tom, aby sme odovzdali správny obsah a aby bola prezentácia zaujímavá. Okrem iného to spôsobilo to, že sa aj ostatné skupiny snažia (keďže sme boli prvá skupina). Niekoľko týždňov sa teda reálne teším na hodiny a naozaj na prezentáciách dávame pozor. Prekvapivé? To však nie je všetko!

Prezentácia mala trvať 50 minút. Celú hodinu (učiteľ mal 10 minút na reakciu). Snažil si sa niekedy udržať pozornosť veľkej skupiny počas 50 minút? Ja som ako lektorka v jazykovke mala čo robiť so skupinou platiacich ľudí, nieto so študentami. Do môjho prejavu som teda zakomponovala humor, snažila som sa to prepojiť s vecami, ktoré sú študentom blízke a v podstate som vyznievala rovnako ako vyznievam na blogu. Akadémia nie je len o škrobenosti – a mne boli veľkou inšpiráciou aj TED talks. Zvoľ si teda takého moderátora, ktorý sa nebude báť rozprávať pred ľuďmi.

Na(ne)šťastie, nahrávka neexistuje, ak ťa však takýto formát zaujíma, napíš mi komentár a rada odpoviem na ďalšie otázky. Nechcem však článok naťahovať.

Mohlo by ťa zaujímať: Prezentáciu sme mohli pripravovať priamo na vyučovacích hodinách. To je len jedna z mnoho vecí, ktoré sa mi na štúdiu v Španielsku páčia

Motivácia — večný problém

Naposledy som tento obrázok zahliadla na emefke v tom istom týždni, kedy som tento článok písala.

Zdroj: FB stránka EMEFKA

Síce som vravela, že moji kolegovia boli motivovaní a chceli mať naozaj kvalitnú prezentáciu… pripravovali sme ju 5 týždňov. A motivácia sa sama 5 týždňov neudrží. Fakt nie. A áno, mali sme jedného člena, ktorý viackrát neprišiel na hodiny, na ktorých sme si prezentáciu pripravovali. Ale nedovolili sme, aby to pocítila a ani aby to ovplyvnilo našu prácu.

Vzhľadom na to, že som fyzicky na prezentácii pracovala len málinko a zväčša som študovala materiály, som si na seba vzala úlohu hlavného motivátora. Mali sme skupinový chat a tiež náš Drive priečinok, a preto som vždy videla kto a ako pracuje. Každý deň som do chatu poslala nejakú správu. Niektoré z nich vyzerali takto.

Preklady mojich správ v skupinovom chate

👏🏽😍 Dnes chválim Martu, ktorá dokončila svoje poznámky z feministickej kritiky. Vyzerajú úplne super a už sa teším na to, ako ich prenesieš do powerpointu! 💖

Dnes je ťažký deň 😏 Ten dážď lezie na nervy aj mne. Ale v pondelok sme sa dohodli, že do včera nahodíte svoje príklady. Musím ich vidieť ak chcem pripraviť vaše predstavenie, prosím, snažte sa čo najskôr. 💖

🎉 🎉 Chlapci, vy ste úplne úžasní! 😍 Tá grafika vyzerá peckovo a konečne je písmo zjednotené! SUPER! Už len týždeň a žiarime  💖 💖

Pripadá ti to prehnané? Mňa to ale stálo menej ako minútu času a mojich kolegov to nakoplo. Vedeli, že sa na mňa môžu spoľahnúť. Vedeli, že všetky materiály mám rovnako preštudované ako oni a nevyžadujem od nich nič navyše. A napokon vedeli, že ten potlesk a nadšenie učiteľa z jedinečnej prezentácie bol úplne zaslúžený. Hoci moje zlatíčka tvrdia, že bezo mňa by to nedali, ja viem, že to nie je pravda.

Lebo rozumiem tomu, že motivácia nie je pocit, na ktorý sa čaká. Motiváciu si vytvárame my sami a odmenou za tvrdú prácu je ešte viac motivácie. Preto, ak si v skupinovom projekte, skús im dnes nevynadať. Skús si nepovedať, že na to kašleš a urobíš to sám a po svojom. Pozvi miesto toho celú skupinu na pivo a inšpiruj ich vlastným príkladom.

Mne sa to oplatilo. A teraz mám na Erasme ešte viac kamošov. A lepšiu španielčinu (keďže väčšina debát bola v španielčine, hoci ja som im odpovedala po anglicky). Vyskúšaš to aj ty?


Máš názor? Sem s ním!

Related Posts

Erasmus

Erasmus v Španielsku naplno: Dobrovoľníctvo počas študijného pobytu

Môj Erasmus je vďaka tomuto o 100 % bohatší na zážitky! Našla som totiž perfektný recept na to, ako skĺbiť študijný pobyt, cestovanie, spoznávanie miestnych a medzinárodné priateľstvá: Dobrovoľníctvo!

Pre študentov

NIGHT TIME STUDY ROUTINE (Ako sa učiť poobede alebo večer)

Chceš vedieť, ako sa učiť po návrate zo školy alebo práce? Prečítaj si viac o tom, ako sa učím po večeroch ja! Môžeš si takto urobiť domáce úlohy, pripraviť sa na test alebo odpoveď či dokončiť poznámky. Táto rutina je tiež vhodná na opakovanie a čítanie materiálov na nasledujúci deň!

Erasmus

Štúdium v Španielsku: Veci, ktoré sa mi páčia viac ako doma

Štúdium v zahraničí bol vždy môj sen. A užívam si ho naozaj plnými dúškami. Je niekoľko vecí, ktoré ma na univerzite v Španielsku prekvapili – a mnohé z nich v dobrom. Tieto veci sú v Read more…

Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. viac informácii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zatvoriť