Prečítaj si prvú časť o tom, čo je prokrastinácia a ako ju môžeš poraziť! Rovnica prokrastinácie, čo to ovplyvňuje a praktické príklady – to všetko nájdeš v tomto článku.

Optimalizácia optimizmu

Ak si nemyslíš, že úlohu zvládneš dokončiť, budeš mať primálo motivácie sa do nej vôbec pustiť. Logické. Čo ti teda pomôže?

Pravdepodobne si už počul túto radu: Buď optimista! Pozeraj sa na to dobré! No ako?

Existuje niekoľko techník, ktorými si môžeš zvýšiť tvoje očakávania úspechu a byť oveľa optimistickejší, ja spomeniem tri z nich.

Úspech za úspechom

Skvelý spôsob, ktorý ti zvýši sebavedomie a pomôže ti byť oveľa optimistickejší. Keď totižto dosahuješ jeden cieľ za druhým, zvyšuje to sebavedomie a prináša chuť prekonávať sám seba. Takže: zadaj si zmysluplné, nie úplne jednoduché, no dosianuteľné ciele, a pracuj na nich! Nalaď sa na úspech tým, že si opätovne zadáš ciele, pri ktorých vieš, že môžeš uspieť a  takto si udržíš sebavedomie vysoko!

Spočiatku je určite lepšie mať ciele týkajúce sa procesu a nie produktu. Čiže ciele, ktoré ti prinesú nové alebo zlepšia už získané zručnosti (proces) a nie ciele, ktoré ti prinesú prvé miesto či maximálny počet bodov (produkt).

Získaj novú zručnosť, nauč sa niečo nové! Variť, tancovať, plávať… máš nekonečné možnosti! Staň sa súčasťou dobrovoľníckej činnosti a neboj sa prijať o jednu zodpovednosť navyše. Posuň svoje hobby na ďalšiu úroveň. Pointa je, aby si stále spĺňal ten nasledujúci cieľ a bol si stále vedomý svojho úspechu a postupu. Tvoja myseľ sa ti odvďačí zvýšeným očakávaním úspechu, a tým pádom aj lepšou schopnosťou poraziť prokrastináciu.

Môj tip: Prečítaj si môj článok o tom, ako si nájsť zmysluplnú brigádu počas školy

Nákaza

Pesimizmus aj optimizmus sú nákazlivé. Nezabudni, že v tvojom okolí máš veľa možností načerpať novú silu a nájsť stratenú chuť a motiváciu! Existuje mnoho komunít na sociálnych sieťach či priamo na tvojej škole, ktoré ťa nakopnú. Nezabudni tiež, že môžeš čítať knihy, sledovať filmy a dokumenty a počúvať prednášky ľudí, ktorí úspech poznajú a neboja sa za ním ísť. Ak už máš chuť, vyhrať zápas s prokrastináciou bude jednoduchšie.

Môj tip: V prípade, že vieš po anglicky, odporúčam EGB Community na facebooku (medzinárodná skupina, kam admin každý deň dáva prompty, môžeš si pýtať rady či poradiť iným a celkovo načerpať motiváciu) a Thomasa Franka na youtube (je mladý, šikovný, ščítaný, úspešný, a veľmi rád ti poradí, ako na to! Primárne zamerané na vysokoškolákov).

Pozor na prehnaný optimizmus

Všetkého veľa škodí. Ak si napríklad príliš optimistický pri predpokladaní toho, ako dlho sa budeš jednému zadaniu venovať, môžeš tvrdo padnúť na hubu. Takže ako sa pred týmto chrániť? Priprav sa na najhoršie ale dúfaj v to najlepšie. Sleduj, akým spôsobom prokrastinuješ, maj plány do zásoby pre príprad zlyhania, ale potom urob všetko spomenuté pre to, aby si uspel.

Zvýšenie hodnoty

Ani náhodou sa nám nechce robiť niečo, čo je zbytočné, má nízku hodnotu a navyše je aj nepríjemné. Našťastie, hodnota je relatívna a je pár vecí, ktoré môžeš urobiť, aby si ju zvýšil.

Význam

Hoci sa tak na prvý pohľad zdá, každej úlohe môžeš pripísať význam, ak sám chceš. Spoj úlohy, ktoré ťa čakajú, s niečím, čo naozaj chceš, hoci cez reťazovku. Napríklad: musíš prečítať knihu, aby si prešiel testom, aby ťa pustili do ďalšieho ročníka, aby si získal diplom, ktorý potrebuješ pre prácu, ktorú chceš robiť. Ak pretrhneš reťaz, úloha stratí význam.

No vieš, ako to je – každá malá vec vedie k niečomu väčšiemu. (Týmto sa nesnažím pripisovať význam tej knihe, pokiaľ ju nemá. Týmto sa ti snažím vysvetliť, že je možné tomuto uveriť a tak poraziť prokrastináciu, pokiaľ nízka hodnota je to, čo ťa do nej dotlačilo!)

Energia

Ťažko sa robí ak máš málo síl. Pracuj vtedy, keď si najviac čulý. Toto je samozrejme veľmi osobitná záležitosť a je na tebe zistiť, či sa ti lepšie učí/píše/pracuje ráno, na obed alebo večer. Ale až to zistíš, rob všetko pre to, aby si pracoval primárne vtedy  a v prípade potreby v inom čase. Ubezpeč sa, že cvičíš a spíš pravidelne a že už ani nevieš, ako urobiť vifonku!

Pár vecí, čo pomohlo mnohým ľuďom:

  • pi dostatok vody
  • krátke no intenzívne cvičenie raz do týždňa
  • studená voda či rýchla sprcha na osvieženie
  • v prípade únavy sa choď prebehnúť (alebo aspoň prejsť)
  • počúvaj hudbu, ktorá ti dvihne náladu
  • urob si v živote poriadok, lebo neporiadok myseľ unavuje (čistý pracovný stôl, skriňa usporiadaná alebo aspoň zatvorená, doriešené konflikty, odpustené staré rany, rušivé myšlienky niekomu povedz alebo ich zapisuj, maj jasno v tom, čo robíš a čo spôsobuje v tvojom živote problémy)

Odmena

Samozrejme, najčastejšie k zvyšovaniu hodnoty dopomôže odmena. Spoj príjemné s užitočným, nejaký dlhodobý záväzok s krátkodobým úžitkom. Choď behať s niekým, koho spoločnosť ťa teší. Dopraj si obľúbený kávový nápoj počas vypisovania daňového priznania. Ja mám vždy nejaké sušené ovocie a čokoládu, keď sa musím učiť, a gumené cukríky, keď musím písať.

žena si píše poznámky

Zníženie impulzívnosti

Je to jedným z najväčších problémov pri prokrastinácii. Toto sú metódy, ktoré ti môžu pomôcť ostať sústredený a nekonať impulzívne vtedy, keď na to jednoducho nie je čas a priestor.

Záväzok

Námorníci nepreplávali okolo sirén preto, že mali tak silnú vôľu. Odyseus dobre poznal svoje slabé stránky a už vopred urobil záväzok, že okolo nich prepláve: doslova sa priviazal k lodi. Urobil, čo bolo potrebné, aby ho neskôr nezlákali.

Záväzok zaviazať sa je kľúčový, ak chceš poraziť prokrastináciu. Urob všetko v tvojich silách, aby si nebol rozptýlený. A ak sa nevieš k tomu motivovať, ponúkam ti svoj starší článok na zamyslenie sa nad tým, prečo ti to nejde: klik sem.

Účinným spôsobom je teda jednoducho zahodiť kľúč. Odstráň spred seba všetko, čo ťa môže rozptýliť. Pokiaľ ťa lákajú rôzne webstránky, na nete existuje mnoho aplikácií a rozšírení, ktoré ti s tým pomôžu, napríklad Forest: Stay focused, StayFocusd  alebo jednoducho vypni router či počítač, pokiaľ ich nepotrebuješ k práci. Forest je môžné stiahnuť aj na mobil, no väčšinou mobil pri štúdiu či plnení iných povinností ani nepotrebuješ, a tak odporúčam dať si ho do šuflíka a vytiahnuť ho, keď zazvoní časovač.

dobehnúť zmeškané v škole sa dá len poctivou prácou

Ciele

Maj jasno v tom, čo treba urobiť a ako to chceš urobiť. Je dobré mať konkrétne ciele rozdelené na menšie ciele, akési medzipristátia, ktoré ťa krok za krokom povedú. Ak potrebuješ napísať seminárku, jeden z tých cieľov môže byť vybrať tému, ďalší si o nej prečítať 1 článok/kapitolu (hoc celú knihu), ďalší mať osnovu, ďalší napísať úvod, ďalší napísať aspoň jeden odsek venujúci sa problematike atď.

Denné ciele sú pomerne časté, ale mať nejaké okamžité ciele pomedzi ne môže pomôcť zvýšiť produktivitu. Napríklad, ako prvý cieľ dňa si môžeš dať napísanie e-mailu tvojej vyučujúcej, a po splnení tejto krátkej, 5-minútovej úlohy sa ti ľahšie prejde na tú ďalšiu, hoci by trvala aj dve hodiny (ako tá seminárka).

Dôležité: čo chceš dosiahnuť svojimi cieľmi? Meriaš input alebo output? Je cieľom čítať 20 minút denne (to je tvoj input, čas, ktorý do toho investuješ) alebo je tvojím cieľom prečítať 20 strán denne (čiže výsledok, alebo output, danej aktivity)? Skús sa s tým pohrať, a zisti, čo tebe najviac pomáha ostať aktívnym. Najmä nezabúdaj, že ľudia fungujú rutinne, a vytvorenie si rutiny je kľúčom k úspechu. (Príklad: cvič vždy v rovnakom čase.)

Záverom

Tak to je nadnes všetko. K porazeniu prokrastinácie si potrebuješ zvýšiť motiváciu, aby si urobil aj úlohy, pri ktorých ťa zvádza ich jednoducho odložiť na neskôr. Aby si to dosiahol, môžeš si (1) zvýšiť svoje očakávania, (2) urobiť úlohu o čosi príjemnejšou tým, že jej zvýšiš hodnotu a (3) podniknúť potrebné kroky k tomu, aby si prekonal impulzívnosť. K týmto rôznym veciam vedú ale rôzne cesty (stanovenie si cieľov, zaviazať sa vopred, odmeniť sa atď.)

Upozornenie: Nesnaž sa byť dokonalý. Nesnaž sa úplne odstrániť prokrastináciu z tvojho života. Buď realista, ak to preženieš s odriekaním si alebo pravidlami, skončíš nešťastný. Nájdi rovnováhu medzi ťažkou prácou a tým, čo chceš ty sám robiť.

Už vieš, ako na to. Pokús sa zistiť, ktorá časť rovnice ti robí problém a zisti, ktorá metóda ti pomôže zápasiť s tvojím problémom. Budem rada, ak sa o to podelíš dole v komentároch a v prípade, že budem môcť, rada ti poradím aj ďalšie metódy, ktoré ti môžu pomôcť.

Boju zdar!

Categories: Pre študentov

2 Comments

rachel roo · 2. apríla 2017 at 21:59

ja jedu hodne na odmenovani 😀 ale pomaha to jen obcas 🙁 jinak dobry tipy, nekomu to urcite pomuze. ja uz jsem tak silnej prokrastinator, ze uz jsem ztracena 🙂

    Timka · 2. apríla 2017 at 22:01

    Ahoj Rachel,
    vďaka za komentár!
    Odmeny sú naozaj dôležité 🙂 Je tiež dobré odlíšiť ich od voľnočasových aktivít, aby si tvoja myseľ uvedomovala, že toto je odmena za prácu a nie čosi, čo bežne robím.
    A nikto nie je stratený prípad. Nenechaj sa definovať prokrastináciou. Ty buď jej pánom (paniou) 🙂 Držím ti palce, aby sa ti to darilo. Tiež s tým zápasím, ale verím, že všetko je možné.

Máš názor? Sem s ním!

Related Posts

Pre študentov

Neviem sa sústrediť ale musím sa učiť alebo pracovať. Pomoc!

Zúfalstvo každého študenta: neviem sa sústrediť ale musím sa učiť! S týmito tipmi sa ti podarí zvládnuť to a dokončiť všetko, čo potrebuješ. Občas potrebujeme len trochu nakopnúť.

Erasmus

Erasmus Packing List: Ako sa zbaliť na Erasmus (Pouč sa z mojich chýb!)

Ako sa (naozaj) zbaliť na Erasmus? Ako sa rozhodnúť, čo potrebuješ a čo ti nebude chýbať? Pouč sa z mojich chýb a poď sa zbaliť spolu so mnou!

Pre študentov

5 otázok na reflexiu a plánovanie na rok 2018

Odpovede na tieto otázky ti pomôžu nájsť smerovanie aj v novom roku. A to nielen na akademickej pôde. Koniec koncov, študentský život je o mnohých iných veciach, nielen o štúdiu. Súhlasíš?

Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. viac informácii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zatvoriť