September začal, škola nevolá, ale huláka, a tak sa pokúsim stručne a jasno poradiť, ako zredukovať stres zo školy, prípadne, ako fungovať pod stresom, keď sa zredukovať nedá. Najprv ale klasická, timkablogovská otázka na úvod:

Čo je vlastne stres?

Stres je reakcia tela na akúkoľvek zmenu, ktorá vyžaduje odpoveď alebo prispôsobenie sa. Telo môže odpovedať rôznymi spôsobmi: fyzicky, mentálne alebo emocionálne. Je dôležité uvedomiť si, že existuje pozitívny aj negatívny stres.

Pozitívny stres nás motivuje, zvyšuje sústredenie a zlepšuje výkon. Môžeš ho pocítiť napríklad keď nastúpiš na novú školu, alebo ťa povýšia v práci. Negatívny stres je demotivujúci, vyčerpáva, rozptyľuje a ničí tvorivosť. Nastáva napríklad pri strate milovanej osobe, alebo keď prídeme o prácu.

V článku sa teda, logicky, zameriam na ten negatívny stres, a budem hovoriť o tom, ako sa učím vyrovnávať sa s ním. Zvyčajne moje fyzické reakcie na stres zahŕňajú prejedanie sa, únavu a tiež mám milých návštevníkov na tváre (#aknévdvadsiatke), kým moje emocionálne sú výbušnosť a precitlivenosť. V myšlienkach sa neviem zbaviť pocitu, že neuspejem, nech urobím čokoľvek, a mám neustále pocit, že je toho viac, než unesiem.

Znie to povedome? Tak čítaj ďalej!

plánovaním sa zbavujem stresu zo školy

Stres nie je vždy zlý. Niekedy dokonca motivuje k lepšiemu výkonu!

Prečo vlastne mám stres zo školy?

Fakt dôležitá otázka. Zvyčajne tomu pocitu paniky podľahneme, a hneď o ňom začneme hovoriť iným. Aspoň ja som ten typ, ktorý sa sťažuje, ako toho má veľa, ako to nezvláda a ako je vystresovaný… ale z čoho som presne vystresovaná?

Normálne si vezmi pero, zdrap papiera (hej, päťminútovka z matiky je ideálna) a napíš si to tam. Z čoho pociťuješ stres? Čo ťa trápi? Prečo ten stres cítiš – je to vonkajší vplyv (učitelia, tlak rodičov, spolužiaci, ktorí sú stále „v strese“) alebo niečo vnútorné (vlastné myšlienky a obavy, strach z neúspechu)? Všetko všetučko vypíš. A potom si to nahlas prečítaj.

Pri tomto zvyčajne vytriedim tak polovicu vecí. Pretože mať stres z toho, že ako študent mám nejaké zadanie na doma, je smiešne. Jasné, že mám – som študent, a tí dostávajú domáce. A zase obviňovať moju prokrastináciu z toho, že som vystresovaná, je nelogické, lebo len čo prestanem veci odkladať na neskôr, začnem ich stíhať odovzdávať načas.

Najčastejšie ma stresujú emaily a rôzne oznámenia. Vieš, ako to riešim? Zatvorím to okno / vypnem tú aplikáciu! A zaradím si do diára, že to treba neskôr vyriešiť. Potom sa venujem svojim prioritám.

Bum. Easy. Nie všetko v škole je dôvod na stres, ale dnes je strašne kúl byť „vystresovaný“. Nebuď ako ja a nepodliehaj tlaku okolia.

príjemné prostredie kaviarne mi pomáha zbaviť sa stresu zo školy

Pekne si všetko vypísať, vyškrtať, a upokojiť sa. Vôbec to nie je tak zlé, ako sa to na prvý pohľad zdá. Fakt nie.

Ako sa zbaviť stresu (Dá sa to vôbec?)

Samozrejme, sú veci, ktoré spôsobujú negatívny stres, ktorý nám bráni v práci, rozptyľuje nás a častokrát narúša aj schopnosť robiť bežné veci (jesť, rozprávať sa s ľuďmi alebo spať). Mám pre teba 3 krátke, rýchlo aplikovateľné rady, ktoré ti pomôžu znížiť stres v momente, kedy si ho uvedomíš.

Dýchaj zhlboka

Nádych na 4, výdych na 6. Prečo? Má to upokojujúci účinok na myseľ. Je za tým nejaká veda, ale predovšetkým je to moja skúsenosť. Zvyčajne sa zhlboka nadýchnem tri až päťkrát a potom sa modlím. Neprosíkam dlho 🙂 Len odovzdám kontrolu nad situáciou Bohu, a idem ďalej. V kontexte školy „ísť ďalej“ zvyčajne znamená, že vojdem do triedy alebo otvorím test.

Pripomínaj si svoje úspechy

Na malé kartičky si napíš niekoľko pozitívnych afirmácií o tebe. Môžeš si ich prečítať (ak je možné, tak nahlas) v stresovej situácii, napríklad tesne pred písomkou. Písala som o nich aj v samostatnom článku, kde sa venujem tomu, ako čo najlepšie napísať test v škole. Afirmácie sú jednoduché, ale veľmi účinné, a pomôžu ti zamerať sa na dôvody, prečo uspeješ. Stres tak má menšiu moc nad tvojimi myšlienkami, a nebude ťa v škole natoľko rozptyľovať.

Príklady takýchto afirmácií pre študentov, ktorých trápi stres zo školy:

  • Už som prežila nejednu písomku.
  • Urobila som všetko, čo je v mojich silách.
  • Zvládla som (konkrétna situácia), zvládnem aj toto!

Hľadaj pomoc u druhých

Ľudia sa ma konštantne pýtajú, ako to všetko „dávam“. Vždy odpoviem rovnako: Nedávam to sama.

Priatelia, rodina, dokonca aj učitelia mi neraz poradili, upokojili ma a pripomenuli mi moje úspechy a moje silné stránky. Poradili mi čajíky, vône, knihy, napísali myšlienky, venovali modlitby (a kávu) a pomohli mi mnohými ďalšími spôsobmi. Ak sa teda cítiš v strese, vyhľadaj pomoc u tvojich blízkych, zver sa im a dovoľ im poradiť ti.

PS: Objatia sú zázračné.

PPS: Káva, príjemné prostredie a spoločnosť priateľov sú najlepší liek na problémy. Aj na stres.

Úsmev aj napriek stresu zo školy

Boju zdar v novom školskom roku, málo negatívneho stresu a veľa úsmevných momentov!

Chceš vedieť viac o tom, za čo všetko vďačím mojim priateľom a ako si pripomínam moju hodnotu? Prečítaj si tento (brutálne) osobný článok!

Páčil sa ti článok? Ak tento sa tento september vraciaš do školy, zdieľaj článok na tvojich social, aby ho videli aj tvoji spolužiaci!


2 Comments

Moonenc · 5. septembra 2017 at 19:22

Kéž by to takto fungovalo u mě. 😀 Nastoupila jsem do maturitního ročníku a jsem jak na trní. Snažím se v sobě najít peace.

    Timka · 5. septembra 2017 at 20:12

    Ahoj, ďakujem za komentár. Jediné, čo ti na to viem povedať je, že je to všetko v tvojich rukách. Je na tebe, či budeš stresovať, alebo nebudeš. 🙂 Vieš si aj sama overiť, čo funguje a čo nie. Ale ak ideš maturovať, možno ti pomôže článok, ktorý som písala o postoji srdca práve maturantov, ktorý som si ja v maturitnom ročníku osvojila. Držím ti palčeky, daj vedieť, ako to zvládaš priebežne! 🙂
    timkablog.sk/desatoro-maturanta/

Máš názor? Sem s ním!

Related Posts

Erasmus

Skupinová prezentácia: Dali sme to všetci na Áčko a áno, naozaj pracoval každý

Ani neviem, či tento článok zaradiť do kategórie Erasmus alebo Pre študentov. Každopádne, v Španielsku ma čakali hneď dve skupinové prezentácie a musím sa priznať, že v oboch som mala pozitívnu skúsenosť. O túto skúsenosť Read more…

Pre študentov

NIGHT TIME STUDY ROUTINE (Ako sa učiť poobede alebo večer)

Chceš vedieť, ako sa učiť po návrate zo školy alebo práce? Prečítaj si viac o tom, ako sa učím po večeroch ja! Môžeš si takto urobiť domáce úlohy, pripraviť sa na test alebo odpoveď či dokončiť poznámky. Táto rutina je tiež vhodná na opakovanie a čítanie materiálov na nasledujúci deň!

Erasmus

Štúdium v Španielsku: Veci, ktoré sa mi páčia viac ako doma

Štúdium v zahraničí bol vždy môj sen. A užívam si ho naozaj plnými dúškami. Je niekoľko vecí, ktoré ma na univerzite v Španielsku prekvapili – a mnohé z nich v dobrom. Tieto veci sú v Read more…

Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním súborov cookie. viac informácii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Zatvoriť